صحن علی شورای شهر اصفهان:
گلایه از وجود کارشناسی مریض در بدنه دولت تا تذکر به پیمانکاران فضای سبز
صبح یکشنبه طبق روال هفتههای گذشته سالن شهرداری در اصفهان میزبان پنجاه و پنجمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر اصفهان بود.
رخدادشهر: در این جلسه محمد نورصالحی رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان برای دومین هفته نسبت به روند کند اجرای پروژه قطار سریعالسیر اصفهان - تهران گلایه کرد و گفت: "اکنون که دولت اراده دارد بر اجرای پروژه قطار سریعالسیر تهران - اصفهان و مجلس با تصویب بودجه اراده و علاقهمندی خود را به اجرای این پروژه نشان داده، کارشناسی مریض در بدنه دولت و سازمان مدیریت و بانک مرکزی از اجرای این پروژه ممانعت میکند، سیستم باید به فکر اصلاح این بروکراسی ناسالم و بیمار برای موانع باشد."
پروژهای بزرگ اصفهان درگیر بروکراسی مریض اداری
رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان در پاسخ به دوستان در حوزه راهوترابری در خصوص انعکاس خبر پروژه قطار سریعالسیر تهران - اصفهان اظهار داشت: " برخی دوستان در حوزه راهوترابری تصورشان این بود که ما میگوییم چرا این هزینه میشود، من عرضم این بود که پروژهای که 26 سال از کلنگزنی آن گذشته و 12 سال است که در بودجه کشور دیده شده و همین پروژه در کشور اندونزی چهارساله انجام میشود و وقتی که پروژهای بیش از 20 سال طول بکشد، هزینههای آن هم چندبرابر میشود و اگر اتلاف هزینه باشد در این طولانی شدن و بروکراسی مریض اداری است."
در این جلسه نورصالحی علاوه بر وضعیت پروژه قطار سریعالسیر اصفهان –تهران از نحوه مدیریت در پروژه قطار شهری اصفهان نیز گلایه داشت و در این باره گفت: " با بیان اینکه 70 درصد زیرسازیهای پروژه قطار شهری با سرمایهگذاریهایی که انجام شده، اجرا شده و هر 6 ماه سود این سرمایهگذاری توسط دولت پرداخت میشود،اما اینکه اکنون مطرح کنند که پروژه اقتصادی هست یا نیست، درست نیست اینکه ما بهعنوان یک کشور پیشرفته در منطقه علاقهمند باشیم که یک تکنولوژی روز را در کشور داشته باشیم درحالیکه این پروژه در کشورهای دیگر با زمان کمتری اجرایی شده است، ما اعتراض داریم که چرا در وزارت راه و شهرسازی اراده و تسلط و اقتدار مدیریتی وجود ندارد که افرادی که با هر اندیشهای مخالف اجرای پروژه هستند، بتوانند سنگاندازی کنند، البته این مشکل در بقیه پروژهها نیز دیده میشود."
سوءمدیریت دولت در پروژه موزه بزرگ اصفهان هم از چشم رئیس شورای شهر دور نماند. وی با بیان اینکه در این پروژه نیز شاهد سوءمدیریت و سوء جریاناتی هستیم، گفت:" پس از 10 سال که این پروژه طول کشیده روز گذشته شهردار اطلاع دادن که در شورای گفتوگوی دولت و بخش خصوصی تصمیماتی برای رفع موانع این پروژه گرفته شده است."
آمار و اطلاعات برای بودجه1402 تکمیل شود
در ادامه جلسه علنی امروز شورای شهر اصفهان سید امیر سامع در نطق خود در خصوص لزوم همافزایی و هماهنگی دستگاههای شهری برای بودجه سال آینده صحبت کرد و گفت: "به نظر میرسد که اگر در حوزه اشتراک آمار و اطلاعات و هماهنگی در پروژههای موجود و تعریف پروژههای آینده با اطلاع از برنامههای دستگاههای شهری انجام شود، میتوانیم شاهد همافزایی و هماهنگی بین دستگاهی باشیم و پیشنهاد میشود که شهرداری دبیرخانهای را در این زمینه داشته باشد." عضو شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به شروع فرایند بودجه 1402 بیان کرد: "موضوع آمار و اطلاعات، تحلیل محلی، منطقهای و شهری بهصورت کامل مشخص نیست و لازم است آمار و اطلاعات برای فرایند بودجه 1402 تکمیل شود."
هرچند عدم وجود آمار و اطلاعات شفاف برای برنامهریزی و پیشبینی بودجه همواره یکی از چالشهای شورای شهر با شهرداری بوده است. حال امیدواریم پیرو نطق امروز سامع این مشکل برای بودجه 1402 برطرف شود.
سامع از شهرداری برای اجرای برخی از پروژههای بزرگ در حال حاضر و آینده نیز تشکر کرد.
ساخت مترو با پول شهروندان ممکن نیست
عباس حاج رسولیها عضو باسابقه شورای شهراصفهان از زمان نطق خود برای بیان بسیاری از مشکلات شهر استفاده کرد که مهمترین آن تأمین هزینه ادامه احداث خط دو متروی اصفهان از محل اعتبارات ملی بود.
حاج رسولیها با تأکید بر اینکه به دلیل تورم سنگین موجود توان اجرای مترو را نداریم و با بودجه شهرداری قابلاجرا نیست تصریح کرد: "درخواست میکنیم دولت و وزارت کشور سهم خود در این پروژه را در بودجه سال آینده زیاد کند؛ زیرا مترو بهترین مصداق حملونقل پاک است و با این شرایط آلودگی باید خطوط سریعتر تکمیل و به بهرهبرداری برسد."
عضو شورای اسلامی شهر اصفهان با تأکید بر اینکه پالایشگاه برای ادامه خط یک مدیریت شهری را یاری کند، گفت: "در توان مردم شهر نیست که با مالیات و ارزشافزوده مترو شهر را بسازند."
حاج رسولیها با بیان اینکه در حال حاضر راندمان خط یک مترو اصفهان 30 درصد است، گفت: "با راهاندازی خط دو ارزش خط یک مشخص و راندمانی که اکنون ۳۰ درصد است به ۸۰ درصد افزایش مییابد."
این عضو شورای شهر از بهکارگیری 1000 اتوبوس در مهرماه بهعنوان عاملی یادکرد که از "بروز بحران در روزهای آغازین مهرماه در شهر جلوگیری میکند."
حاج رسولی ها برای نوسازی ناوگان تاکسیرانی و تأمین اعتبار ملی برای مترو با ارائه آماری در خصوص افزایش آمار روزهای دارای هوای ناسالم در فاصله سالهای 1392 تا 1400 و اینکه حملونقل عمومی عامل افزایش 30درصدی آلودگی هوا در شهر اصفهان از ذغذغه هایش در این حوزه گفت.
ضرورت پیگیری سازمان محیطزیست برای تأمین حق آبه زایندهرود و تالاب گاوخونی و جلوگیری از افزایش ریزگردها از جمله موضوعاتی بود که حاج رسولیها با بیان آن نطق خود را پایان داد.
پیمانکاران شهرداری حافظ درختان شهر باشند
ماجرای آبیاری بخشی از فضای سبزی شهر اصفهان با نفت بهجای آب در هفته گذشته توسط یکی از پیمانکاران سبب شد تا احمد شریعتی، عضو شورای شهر نسبت به این موضوع واکنش نشان داد و ضمن تشکر از اقدامات سازمان پارک و فضای سبز نسب حفظ درختان شهر توسط پیمانکاران متذکر شود.
شهردار به پرسش های شورا پاسخگو باشد
احمدرضا مصور رئیس کمیسیون پایش و نظارت بر مصوبات شورای اسلامی شهر اصفهان نیز در این جسله با بیان اینکه "مدتها است به صورت مکتوب به شهرداری اعلام کردیم که پاسخگوی سوالات ما درباره شهرک شهید کشوری باشد اما تاکنون پاسخی واصل نشده است"گفت:" باید شهرداری پاسخگوی سوال هیات تحقیق و تفحص باشد زیرا مشکلات و مسایل شهرک شهید کشوری و معضلاتی که برای مردم وجود دارد برای ما مهم است .اگر تا جلسه آینده شورا پاسخی داده نشود سوال کتبی از شهردار را درخواست می کنم و خواستار حضور شهردار در صحن خواهیم شد."
انتهای پیام/